Nowe Przepisy

poniedziałek, 1 lipca 2013

Dżem z Agrestu

dżem z agrestu
Witam Serdecznie
Agrest można już kupić na targu , więc czas na zrobienie kilku słoiczków dżemu agrestowego, ma bardzo intensywny kwaskowaty smak prawie jak cytryna ale jest naprawdę smaczny.

Będziemy potrzebować:
z podanych proporcji wyjdzie około 900 ml dżemu

1 kg agrestu
3/4 szklanki wody (około 190 ml)
500 g cukru ale można użyć więcej lub mniej to kwestia gustu

sok z jednej cytryny około 50 ml

Link do filmu z przygotowania: Dżem z agrestu


Przygotowanie:
  1. Agrest oczyszczam z szypułek i dokładnie płuczę na durszlaku.
  2. Do garnka wsypuję cukier, dodaję wodę i mieszam. Garnek stawiam na gazie i zagotowuję, od czasu do czasu mieszając aby cukier się nie przypalił.
  3. Gdy syrop się zagotuje dodaję do niego agrest i sok z cytryny. Dżem smażę od czasu do czasu mieszając.
  4. Dżem smażę od momentu zagotowania około 60 minut, następnie gorący przekładam do słoików. Na filmiku pokazałam dokładnie jaką konsystencję ma mój dżem po 60 minutach smażenia.
Test tak zwanego zimnego talerzyka.
  1. Jeżeli chcemy sprawdzić jaką konsystencję będzie miał dżem po wystygnięciu podczas smażenia, to możemy przeprowadzić test zimnego talerzyka.
  2. Na mocno schłodzony talerzyk (najlepiej włożyć talerzyk na kilkanaście minut do zamrażalnika) nakładam około 1 łyżeczki gorącego dżemu i pozostawiam do wystygnięcia ( po chwili będzie zimny).
  3. Przechylam talerzyk i jeżeli gęstość dżemu mi odpowiada to zakręcam gaz i nakładam dżem do słoików a jeżeli nie to nadal smażę.
Przechowywanie dżemu agrestowego :
  1. Do wyparzonych i osuszonych słoików nakładam gorący dżem , najpierw po łyżce aby ogrzać słoik następnie dopełniam do pełna.
  2. Następnie wycieram bardzo dokładnie brzeg słoika ( papierowym ręcznikiem lub ściereczką) i zakręcam wieczko (jak najmocniej:).
  3. Słoiczki układam na ściereczce do góry dnem i pozostawiam do ostygnięcia , dodatkowo możemy nakryć ściereczką lub kocykiem.
  4. Jeżeli słoiki złapały , nie odskakuje wieczko i nie ciekną to odstawiam do spiżarki (piwnicy) . Jeżeli nie jesteśmy pewni czy słoiki złapały możemy je pasteryzować.


Pasteryzacja:
  1. Garnek wykładam ściereczką, wstawiam słoiczki i oddzielam je od siebie drugą ściereczką tak żeby się nie stykały .
  2. Zalewam letnią wodą do wysokości około 3/4 słoika. Garnek stawiam na gazie i gdy woda zacznie się delikatnie ruszać zmniejszam gaz i pasteryzuję w zależności od wielkości słoika - 15 minut małe słoiczki , większe do 30 minut.
  3. Należy zwrócić uwagę żeby woda się nie gotowała.
  4. Następnie słoiczki układam do góry dnem i pozostawiam do wystygnięcia.
Dżem z agrestu jest gotowy, jeżeli słoiczki dobrze złapały to możemy go przechowywać latami. Życzę udanych przetworów i smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa









23 komentarze :

  1. zazdroszczę takiej babci ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. babcia nie umie wymówić dżem ;)
    mówi żdżem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobrze że nie mówię żdrzem :)) to dopiero by było :)

      Usuń
    2. ale jesteś burak

      Usuń
  3. podlosc i zloslikwosc w polsce katolickiej nie ma granic

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam serdecznie,
    dziękuję za pyszny przepis :) Chciałabym jeszcze się poradzić w jaki sposób można by z tak powstałej konsystencji usunąć pestki? Wyszło mi ich całkiem sporo i psują całą degustację dżemem. Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedyny rozwiązaniem jakie znam to przetarcie dżemu przez sito, wtedy pestki pozostaną na sicie a dżem będzie czysty. Po przetarciu ponownie zagotować i nałożyć do słoików.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za miłe słowa:)

      Usuń
  5. Wlasnie jestem w trakcie smazenia dzemu ,ciekawa jestem koncowego efektu ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że dżem agrestowy smakował
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Przepis prosty i wspaniale przedstawiony.Zrobię swój dżem dokładnie według przepisu. Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło że przepis się podoba i mam nadzieję ze dżem agrestowy będzie smakował.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Pani Babciu ja również dziękuję za przepis, dżem wyszedł pyszny! Zrobiłam w wersji przecieranej bo moje dzieci nic z pestką nie zjedzą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że dżem smakuje a przepis się przydał.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  8. Bardzo proszę o Pani opinię, gdzieś w sieci spotkałam się z wpisem że agrest na przetwory powinien być nie dojrzały bądż mało dojrzały. Czy to prawda, nigdy prócz jedzenie z tzw. krzaka nie robiłam nic z agrestu, a mam go wielkie ilości na działce. Chciałabym z niego zrobić np. dżem ale teraz jest on raczej dojrzały. Prosze o radę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem szczerze że nigdy o tym nie słyszałam aby agrest miał być nie dojrzały do przetworów, zawsze kupuję dojrzały i z takiego przygotowuję przetwory. Może wzięło się to z tego że są różne odmiany agrestu i nie które osoby myślą że jak w czerwcu lub na początku lipca jest sprzedawany zielony agrest to jest nie dojrzały a pod koniec lipca czerwonawy lub żółtawy i taki jest już dojrzały a to tylko inna odmiana agrestu
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  9. Dżem z agrestu twardego, niedojrzałego ma miękkie pestki a z dojrzałego, pestki są twarde i mocno wyczuwalne w przerworach. Dlatego najlepiej wybierać właśnie twarde i niedojrzałe owoce .

    OdpowiedzUsuń
  10. Robię wg przepisu. Myślę że się uda. Dzięki za przepis.Dobra rzecz.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję 🙂 dzisiaj spróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam 2kg agrestu, biorę się do roboty 💪 obawiam tylko, że coś mi ewentualnie może spleśnieć. Zawsze mam takie obawy przy przetworach. Czy to ogórkach czy dżemach, kompotach i sokach, przecierach/ketchupach. Gdzieś mi z tyłu głowy utkwiła ta pleśń po zdjęciach zakwasu z buraka, ludzi w internecie na diecie p. Ewy Dąbrowskiej.

    OdpowiedzUsuń
  13. Robię z podwójnej porcji. Dosyć płynny jest po godzinie. Czy czekać kolejną?

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję za przepis, własnie przyrządzam agrestowo-plrzeczkowy i porzeczkowy. Miłego dnia 💜

    OdpowiedzUsuń
  15. Dziekuje za przepis. Wszystkiego dobrego:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Właśnie pasteryzuję słoiki, dżem wyszedł świetny :). Dziękuję za podzielenie się przepisem!

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.